KUNSTSPOT: interview Gerard de Hoop
http://www.kunstspot.nl/verhaal/gerard-de-hoop-king-of-frames-and-follies/
Er komt meer topdesign uit Groningen dan je zou denken. Onder de Noordelijke radar veroveren creatieve geesten stilletjes de wereld met hun sublieme ontwerpen. Gerard de Hoop is zo iemand. Onlangs won hij een internationale prijs voor een kast die zo plat kan worden ingepakt dat IKEA er waarschijnlijk enthousiast over zou worden, en dankzij een intrigerende en visueel opvallende structuur die hij samen met Ward Huting ontwierp, kun je nu met trots zeggen dat je naar het centrum van Slochteren gaat. En iedereen die dat kan bereiken is een echte presteerder.
Gerard de Hoop (Stadskanaal, 1968) is waarschijnlijk geboren als ontwerper. In zijn laatste jaar op de middelbare school ontwierp hij al zijn eerste meubelstuk: een opvouwbaar bureau in de vorm van een cassettebandje. Dit wakkerde zijn passie voor ontwerpen aan: “Ik zat in mijn laatste jaar en moest nog beslissen welke studie ik wilde volgen. En toen dacht ik ineens: kunstacademie, dat wil ik doen!” Hij studeerde in 1995 af aan de Academie Minerva in ‘architectonisch ontwerp’. Ondertussen verovert hij de designwereld. Grote namen als Gelderland, Castelijn en Palau hebben zijn ontwerpen in productie, hij ontwierp de Vincent bijzettafel voor het Franse warenhuis Monoprix (“een tafel met één oor”) en hij kreeg toestemming van de Deense designmeubelfabrikant Fritz Hansen om de wereldberoemde vlinderstoel van Arne Jacobsen naar eigen inzicht aan te passen. Een zeldzaamheid.
Slochteren: het land van gas en dwaasheden. Slochteren. Thuisbasis van de gasbel, leverancier van grote rijkdom en ingestorte boerderijen. De place to be voor kapitalisten en ramptoeristen, maar nu ook voor de liefhebber van de dwaasheid. Wat zeg je? De dwaasheid: het meest decadente kind van de architectuurfamilie, geboren in Engeland in de 18e eeuw. Grootgrondbezitters daar begonnen hun landschapsparken te verrijken met kunstmatige grotten, nepruïnes, Griekse of Romeinse tempels, Chinese paviljoenen, obelisken, nagebouwde graven en piramides. Totaal nutteloze objecten en daarom iets om meteen fan van te worden, want geluk ligt in heel betekenisloze dingen. Die van Huting en De Hoop is dat overigens niet: “Dit is een zogenaamde geschiedenisfolly en het dient een bepaald doel, het verwijst naar de geschiedenis van de plek waar het staat,” legt De Hoop uit, zittend op zijn eigen ontwerp.
De Swoaistee en zijn bakstenen buurman. De dwaasheid heet De Swoaistee, wat Gronings is voor ‘zwaaikom’: hier keerden de sleepschepen om na het lossen van goederen terug te keren over het Slochterdiep. Het ontwerp is een van de tien winnaars van het project ‘Nieuwe Follies op Fraeylema en het Erfgoedplein Slochteren’, georganiseerd door Stichting Landgoed Fraeylemaborg. Acht follies bevinden zich in de buurt van de borg, twee op het Erfgoedplein. Naast de Swoaistee ligt er ook een stapel stenen van het beroemde architectenbureau MVRDV op het plein. MVRDV is al lang internationaal doorgebroken en kan zich dit veroorloven. De Swoaistee voorkomt dat je het gevoel hebt dat je op een bouwplaats terecht bent gekomen.
Winnend team? Raak het niet aan! Het is overigens niet de eerste keer dat Huting en de Hoop samen een folly ontwerpen: ze deden dit eerder voor Noorderzon, in 2006. En verander nooit een winnend team, want voor de ontwerpwedstrijd van Fraeylemaborg dienden ze allebei onafhankelijk van elkaar hun eigen ontwerp in, maar geen van beiden haalde het. Het bleek De Swoaistee te zijn: rond een centraal punt zijn zeven ramen geplaatst, opgebouwd uit opeenvolgend geplaatste frames van geïmpregneerd zacht hout – niet bedoeld om eeuwig mee te gaan, maar in ieder geval voor vijf jaar. De Hoop: “De ramen wijzen naar alle belangrijke plekken en gebouwen van het dorp. Je kunt dus het hele dorp vastleggen vanaf één plek. De Swoaistee is op zijn mooist als je eromheen rijdt: je ziet het constant veranderen en je ziet het lijnenspel en de schaduweffecten bijzonder goed.”
De wereld veroveren. Het is typerend voor het werk van de Hoop, dat meestal grafisch en minimalistisch is. Dit komt ook sterk naar voren in de serie ‘FRAMES’ bestaande uit strakke, open kastconstructies, waarmee hij momenteel furore maakt. Het meest recente ontwerp uit deze lijn, FRAMES 2.5, won zelfs een internationale prijs: de Silver A’ Design Award 2015-2016 in de categorie Furniture, Decorative Items, and Homeware Design. En terecht, want wat een ingenieuze kast is dit! Het bestaat uit tien zwarte stalen frames die allemaal in elkaar passen wanneer ze worden ingepakt en zo een zogenaamd flat-pack vormen. Eenmaal opgezet is er een volwaardige kast. Aan welke Zweedse meubelzaak doet dit principe ons ook alweer denken? Precies, en dat mag, zo blijkt: “Ik zou heel graag iets willen ontwerpen voor IKEA, het zou echt gaaf zijn om over de hele wereld verkocht te worden!”.
Op zaterdag 18 juni vindt het Fraeylema Folly Festival plaats en worden de folly’s officieel geopend op het Erfgoedplein van Slochteren. Het festival duurt van 12:00 tot 17:00 uur en de toegang is gratis.
Tekst: Peter Dicke
Beeld: Sander van der Bij